В умовах карантину, пов’язаного з поширенням коронавірусної епідемії COVID-19, та новим витком глобальної економічної кризи бізнес змушений шукати нові способи просування своїх товарів та послуг. І дійсно, багато бізнесів були майже стовідсотково офлайн орієнтованими, не мали навіть веб-сайтів, що вже казати про автоворонки, тунелі продажів та чат-боти. Очевидним виходом із ситуації, що склалася в умовах «нової економіки», став перехід з офлайну в онлайн. Сьогодні предметно поговоримо про e-commerce та яких правил слід дотримуватись, проводячи господарську діяльність в мережі.

Отже, зараз чудова можливість зробити каву і приготуватись до лонгпосту. Поїхали!

налоги на интернет-магазин

1. З чого слід почати?

налоги интернет-магазин

Ця стаття здебільшого орієнтована на тих, чий бізнес взагалі не був представлений в Інтернеті, тих, хто зараз кинувся запроваджувати сервіс доставки своєї продукції, чи створює інтернет-магазин своїх товарів. Та, як показує досвід, навіть ті організації, які мають корпоративний сайт чи вже певний час здійснюють торгівлю через Інтернет, часто не виконують вимог законодавства, чим самі ставлять себе під загрозу накладення штрафних санкцій.

Отже логічно починати з початку 🙂

Запуску будь-якого сайту передує придбання доменного імені та послуг хостингу. Законодавчо визначення доменного ім’я закріплено в ст. 1 ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», як ім’я, що використовується для атестації комп’ютерів і ресурсів в Інтернеті.

Детальніше порядок присвоєння та використання доменних імен регламентовано ПКМ України від 12 квітня 2002 № 522 «Про затвердження Порядку підключення до глобальних мереж передачі даних» (далі – Порядок). Та, відповідно до ст. 2 Порядку домен визначено, як частину адресного простору в мережі Інтернет, призначена для ідентифікації комп’ютера або групи комп’ютерів.

Домени класифікують на домени верхнього та нижнього рівнів. Згідно змісту Порядку всі державні органи зобов’язані зареєструвати свій домен в доменній зоні .gov.ua, а інші абоненти – в доменній зоні нижчого рівня .ua.

Та чи може будь-який абонент зареєструвати доменне ім’я в зоні .ua?

Згідно правил доменної зони .ua, реєстрація домену відбувається виключно на підставі зареєстрованого в установленому Законом порядку знаку для товарів і послуг (торгової марки).

На момент реєстрації домену, марка повинна бути активна, тобто залишковий термін її дії повинен перевищувати термін реєстрації домену. Торгова марка може бути зареєстрована на території України або може бути міжнародною. У разі якщо торгова марка зареєстрована не в Україні, для реєстрації домену оператор ринку послуг може додатково запитати документ, який засвідчує, що торгова марка взята під охорону в тому ж числі на території України. Такий документ видається Укрпатентом.

При наявності зареєстрованої торгової марки Ви маєте право зареєструвати домен, який повністю повинен відповідати опису Вашої торгової марки. Наприклад, ви є власником торгової марки «закон», Ваш домен zakon.ua. Транслітерація (переклад з кирилиці в латиницю) відбувається згідно офіційних правил транслітерації.

В тому разі, якщо у Вас не має зареєстрованої торгової марки Ви можете зареєструвати доменне ім’я в зоні нижчого значення, наприклад .com.ua. В таких зонах не вимагається спеціальної дозвільної документації, а реєстрація, як правило, займе не більше декількох годин, впродовж яких провайдер підтвердить можливість Вашої реєстрації.

Окремо зауважимо, що для реєстрації в ряді доменних зон, які засвідчують приналежність до певної професійної групи, заявник повинен буде підтвердити наявність відповідного рівня кваліфікації власника доменного імені чи відповідність організації. Приклад: доменна зона .law передбачає реєстрацію імен для фахівців в галузі права, юридичних компаній та адвокатських об’єднань. Задля підтвердження професійної кваліфікації провайдер послуг може вимагати надання реєстраційних документів юридичної особи чи її засновників.

Юридично суб’єктний склад осіб, на яких може бути зареєстроване доменне ім’я не обмежений. Зареєструвати доменне ім’я можна, як фізичну особу, так і на суб’єкт господарювання будь-якої форми власності (фізична особа-підприємець чи юридична особа).

Але пропонуємо поглянути на ситуацію в розрізі подальшого оподаткування господарської діяльності.

2. Головний біль бухгалтера.

Для юридичної особи, яка в подальшому бажає відносити витрати на підтримку функціонування сайту до складу витрат дуже важливо з самого початку відповідально віднестися до процедури документального оформлення створення та прийняття на баланс підприємства сайту.

Саме це є найбільшим головним болем бухгалтера, якому власник бізнесу ставить задачу «поставити сайт на баланс».

В розумінні законодавства веб-сайт є сукупністю даних, цифрової інформації, інших об’єктів авторського права, пов’язаних між собою у межах адреси веб-сайту та облікового запису         особи, яка має права інтелектуальної власності на сайт (ЗУ «Про авторське право і суміжні права).

налоги интернет сайт

Податківці в цілому ж користуються рядом індивідуальних податкових консультацій та вбачають у визначенні веб-сайту – сукупність програмних та апаратних засобів з унікальною адресою в Інтернеті, об’єднаних разом одними інформаційними ресурсами.

Якщо поглибитись в аналіз нормативно-правових актів, то можна знайти ще декілька варіацій визначення веб-сайту, але наведених двох вже достатньо для того, щоб визначити основні елементи, необхідні для створення веб-сайту.

По-перше: присвоїти доменне ім’я, а отже договір із провайдером має укладати саме юридична особа, чи фізична особа-підприємець.

По-друге: придбати послуги хостингу. Договір про надання послуг хостингу укладається із юридичною особою-провайдером та Вашою юридичною особою.

По-третє: програмні засоби, які розміщуватимуться на сайті повинні бути ліцензійними та придбаними Вашим підприємством на підставі договорів поставки програмного забезпечення, чи переданими у користування за ліцензійними договорами.

По-четверте: у власності чи користуванні підприємства повинні перебувати апаратні засоби. Інакше кажучи – машини, на яких буде відтворюватися контент. До речі, контент також є важливою складовою, оскільки саме він буде тою сукупністю «об’єктів авторського права», яка зазначалася вище у визначенні поняття веб-сайт.

Тепер варто визначить із тим, яким чином підприємство може отримати сайт.

Для себе умовно виділимо три основні варіанти створення веб-сайту: надання послуг сторонніми підрядниками, розробка власноруч спеціалістами підприємства та придбання вже готового ресурсу.

  1. За цивільно-правовою угодою, наприклад договором про надання послуг, Ваш контрагент приймає на себе обов’язок за оплату надати послуги з розробки систем веб-сайту. Умовами договору може бути передбачено кому саме із сторін договору належатимуть права інтелектуальної власності після реалізації договору. Паралельно із основним договором про надання послуг сторони повинні зафіксувати в договорі про створення на замовлення та використання об’єкта права інтелектуальної власності способи використання таких об’єктів (ст. 1112 ЦК України).
  2. Якщо на Вашому підприємстві є фахівець, який володіє необхідним навичками та створить сайт, право власності на нього буде спільним для Вас та такого працівника (ч. 2 ст. 429 ЦК України).
  3. Придбання вже готового веб-сайту також можливе. Для цього необхідно передати виключні майнові права за цивільно-правовим договором (ч. 2 ст. 427 ЦК України).

За своєю суттю сайт, як сукупність (компіляція) авторських прав та база даних, класифікується як нематеріальні активи. А отже, для відображення сайту, як нематеріального активу, на балансі підприємства необхідна можливість отримання майбутнього доходу від його використання та можливість визначити його ціну.

Якщо з визначенням ціни сайту при замовленні його розробки підрядною організацією чи придбанні вже готового сайту більш менш зрозуміло, то із визначенням ціни сайту, який розробляється працівником підприємства треба розбиратись.

Очевидно, що вартість сайту, який розробляється працівником, повинна включати всі прямі витрати, пов’язані із оплатою праці такого працівника та інші прямі чи непрямі матеріальні витрати. Окремо акцентуємо Вашу увагу на непрямих витратах до яких слід віднести: вартість програмного забезпечення, яке буде придбаватися таким фахівцем задля забезпечення технічної можливості роботи сайту, всі необхідні плагіни, та їх оновлення.

Сподіваємось, що не треба нагадувати про те, що до номінальної (та балансової) вартості сайту не може включатися вартість не ліцензованого програмного забезпечення 🙂

Вказані витрати відображаються на субрахунку «154. Придбання (створення) нематеріальних активів».

Далі сайт амортизується із урахуванням строку його використання та можливості отримання економічної доцільності від такого використання.

Витрати на сайт, пов’язані із просуванням товарів чи послуг, розміщених на ньому (реклама сайту в Google, таргетована реклама в соціальних мережах) може відображатися в рахунку «93. Витрати на збут».

Інші адміністративні витрати (придбання ПЗ) відносяться до витрат рахунку «92. Адміністративні витрати».

Оплата пролонгації послуг хостингу, чи оренди доменного імені класифікується ік витрати майбутніх періодів (рах. 39).

3. Оподаткування доходу отриманого через сайт.

Розглянемо найпоширеніший спосіб отримання платежів з сайту через платіжну систему LiqPay. Ця система надає можливість «прив’язати» для розрахунків через Ваш інтернет-магазин розрахунковий рахунок Вашого підприємства у форматі IBAN.
Для платників податку, які використовують спрощену систему оподаткування, об’єктом оподаткування буде весь дохід (фінансовий результат), отриманий від здійснення господарської діяльності через сайт. Для платників, які знаходяться на загальній системі і повинні здійснювати корегування фін результату із врахуванням витрат на здійснення господарської діяльності, об’єктом оподаткування буде дохід отриманий від господарської діяльності за різницею витрат, пов’язаних із забезпеченням функціонування сайту.
Тезово відповімо на питання більшості підприємців, які прив’язали до акаунту LiqPay картку фізичної особи та не справляють податки. Дійсно, станом на день виходу цієї публікації, держава з різних причин не встигає фіскалізувати процес отримання готівкових коштів через веб-вузли, але це не означає, що такі кошти не мають обліковуватися та оподатковуватися. Взагалі право власності на здійснення дистанційної торгівлі через Інтернет мають виключно юридичні особи та фізичні особи-підприємці. Ось цікава стаття в цю тему, щоб Ви могли зрозуміти яким чином дивиться на e-commerce податкова.

4. Захист персональних даних користувачів.

налоги на интернетмагазин

Окремо звернемо Вашу увагу на той мінімум, який Вам потрібно витримати для того, щоб не порушити дію ЗУ «Про захист персональних даних» та Регламенту ЕС про захист персональних даних General Data Protection Regulation (далі – GDPR).

Кожен сайт збирає користувацькі дані, які в подальшому використовує в різноманітних цілях. Національне законодавство встановлює чіткий обов’язок суб’єкта який збирає та обробляє персональні данні отримати згоду на такі дії.

Згода суб’єкта, згідно ст. 2 ЗУ «Про захист персональних даних» повинна бути виражена в добровільному волевиявленні особи та за умови її поінформованості щодо збору таких даних.

У сфері електронної комерції згода суб’єкта персональних даних може бути надана під час реєстрації в інформаційно-телекомунікаційній системі суб’єкта електронної комерції шляхом проставлення відмітки про надання дозволу на обробку своїх персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, за умови, що така система не створює можливостей для обробки персональних даних до моменту проставлення відмітки.

Національне законодавство встановлює можливість притягнення до цивільної, адміністративної та навіть кримінальної відповідальності за порушення законодавства в сфері охорони персональних даних.

В одній з попередніх публікацій ми системно проаналізували основні положення європейського законодавства в сфері охорони персональних даних, яке також було ратифіковано Україною.

Зараз лише нагадаємо, що на Вашому сайті повинен бути розроблений (так, асе розроблений а не запозичений з інших сайтів) пакет GDPR документації.

Серед таких документів зверніть увагу на privacy policy, terms of use, payment agreement.

5. Підсумки

Підсумовуючи дозволимо нагадати Вам основні тези цього допису:

  1. Реєстрація доменного імені в зоні .ua можлива лише в разі реєстрації знаку для товарів та послуг.
  2. За своєю суттю сайт, як сукупність (компіляція) авторських прав та база даних, класифікується як нематеріальні активи. Заздалегідь продумайте та документально оформіть перехід права власності на об’єкти інтелектуальної власності, що розробляються для Вас Вашим працівником чи підрядником.
  3. Об’єктом оподаткування інтернет-магазину буде фінансовий результат, отриманий від провадження господарської діяльності.
  4. Захистіть персональні дані користувачів Вашого сайту та розробіть належну політику конфіденційності.
Armada-Team-01-Kuznetsov

Олександр Кузнєцов

Керуючий партнер ТОВ «Юридична компанія «АРМАДА»

Залишились питання?

Заповніть форму нижче і отримайте персональну консультацію.